Rambler's Top100 Rambler's Top100

Press
 

Starka melodier - en lukrativ affär

Jag vet inte hur det är för dig men när jag tänker på Bodies Without Organs dyker det upp en liten pratglad man i mina tankar. Hans namn är naturligtvis Alexander Bard. Det är en karl med många åsikter, med lustig hårbeklädnad på överläppen och stor kunskap om hur man skrivet en regelrätt poplåt som säljer.

Maj månad. Alexander Bard har precis kommit tillbaka till Sverige från en promotionturné i Europa där man dels gjort reklam för Bodies Without Organs och dels framfört nytt material inför publik på sedvanliga konserter. Sedvanliga konserter förresten, det är väl en stor underdrift. Bodies Without Organs är omåttligt populära i Ryssland och Ukraina där trion spelar inför 50 000 personer. Varje gång.

Gruppens musik når vanligtvis lyssnarna via två olika vägar, berättar Alexander Bard. Det ena är synthvärlden, det vill säga elektro och liknande musik, och det andra är gayvärlden. Det är upp till skivbolagen i varje land att välja vilken rörelse som är starkast just nu.
- Gayvärlden är den starkaste säljkanalen i Tyskland och Frankrike. I Turkiet är elektroscenen gigantisk. Jättestor. I butikerna finns säkert 50 % synth, det är normen. De största klubbarna i Istanbul är synthklubbar. De spelar Felix Da Housecat, Miss Kittin och åttiotalssynthband.

Alexander Bard är att betrakta som en av Sveriges mest framgångsrika artister. Han har medverkat i framgångsrika akter som Army Of Lovers, Barbie och Baard (båda soloprojekt), Cern, Bodies Without Organs (naturligtvis) och Vacuum. Som låtskrivare, ibland i sällskap med Tim Norell och Ola Håkansson, ibland ensam, ibland med andra, har han skapat hits till Ankie Bagger, Lili och Sussie, Troll, Army Of Lovers, Alcazar, Agnetha Fältskog, Pernilla Wahlgren och Boppers, Jerry Williams och Tommy Nilsson, Midi, Maxi & Efti och... Listan kan göras lååång.

Men vad måste finnas i en riktigt bra poplåt?
- Det går nog inte att ta på, för då vore det inte bra, tror jag. Eh, för det första måste det finnas en stark melodi, sedan måste det finnas en intressant och smart text. Framförandet och produktionen måste självklart hänga ihop, och någonstans måste det finnas en knorr på alltihop, gärna något som är lite märkligt. Det får inte vara för utslätat, då blir det bara för tråkigt. Sedan blir inte alla bra poplåtar kommersiella, och alla kommersiella låtar är inte bra poplåtar.

Gränsen mellan synthpop och schlager är ibland hårfin och suddas bitvis ut i vissa produktioner. Båda musikstilarna har sin beskärda del av hjärta och smärta, och båda innebär starka melodier. Kan man sätta ett likhetstecken mellan de båda stilarna i och med Bodies Without Organs. Njae, Alexander är tveksam och ger sin bild av synthmusik och Bodies Without Organs.
- Jag ser det som om att synthvärlden haft tre grenar sedan början av 80-talet. Den första är den renodlade synthpopen, med betoning på pop. Där finns tidiga Depeche Mode, Erasure, Yazoo, Pet Shop Boys, Soft Cell och Marc Almond, Jimmy Somerville och Bronski Beat. Ultravox självklart, Alphaville likaså. Det handlar mycket om att skriva riktiga poplåtar och att göra dem på synthar. Låtskrivandet tillhör det klassiska. Man rev ut den gamla instrumentsättningen, med piano, orglar, gitarr, stråkar och så vidare. Ut åkte musikerna och in kom synthen. Eurythmics är det ultimata synthpopbandet på det sättet. Det är så uppenbart att det handlar om en fantastisk sångerska, Annie Lennox, och ett fantastiskt låtskrivande mellan Annie och Dave. Sedan tog de en synthpopsättning på det. Jag kommer ihåg när jag hörde 'Sweet Dreams' med Eurythmics första gången, det var slående hur otroligt avskalat det var, hur all skit var borta och hur låten hamnade i centrum. Mina rötter är disco och synthpop från 80-talet.

Alexander Bard kastar en blick på sin kaffe latte, dricker dock ingenting, och fortsätter enegiskt sin historielektion.
- Sedan finns självklart prettosynthen, ha ha. Sena Depeche Mode, självklart EBM-band som Front 242, Kraftwerk... Kraftwerk är egentligen en bisarr hybrid. De är väldigt mycket pop men konceptuellt väldigt pretto. I denna genre kom gitarren in i musiken igen, bakvägen, på något konstigt sätt.
- Den tredje grenen av synthen är det som hände när synthen krockade med Acid-musiken i slutet av 80-talet, och blev det som kallas elektro idag. Det stora elektrobandet är självklart New Order. De var ett ganska kackigt indieband som åkte till New York för att arbeta med dansmusikproducenten Arthur Baker. Hybriden mellan Arthur Bakers elektroljud och New Orders poplåtar blev elekromusiken. Det är därför Bodies Without Organs kallar sig för elektroband och inte synthband, för att vi följer denna tradition.

Jag skulle vilja påstå att ni ligger rätt nära ABBA, rent låtmässigt...
- Vi fick en beskrivning i Paris där en journalist talade om Bodies Without Organs som en blandning av ABBA, Kraftwerk och Daft Punk som körts genom en dator. Det var en perfekt beskrivning. Och det finns något intressant med denna jämförelse. I en tid då musikbranschen fullständigt domineras av engelska och amerikanska artister och det är som om det vore stopp i de engelska kanalerna, de vill inte lyssna på världen, då kommer Bodies Without Organs. Och får referenserna ABBA, Kraftwerk och Daft Punk. Det är Sverige, Tyskland och Frankrike. Vi pratar inte bara om elektronik, vi pratar om den kontinentala europeiska poptraditionen där låtskrivandet är keyboardbaserad, inte gitarrbaserad som i USA och England. I den kontinentala poptradtionen hör vi hemma, definitivt.

Är det därför det går så bra för er i Ryssland?
- De stora skivbolagen satsar mycket på engelska och amerikanska artister, dessa gör gitarrbaserad musik, typiskt engelsk indierock och amerikansk hip hop...
Det finns väl fler alternativ?
- Näe, det är detta skivbolagen lanserar även i Östeuropa, och det funkar inte. Budskapet går inte fram.
Fler elektroniska band alltså.
- Ja, men de är också stora i Östeuropa. Om du tittar på topplistorna i Tyskland och Frankrike har du mycket mera synth, mer keybord, det handlar mycket mer om låtar. Den brittiska indierocken som hajpas av den brittiska pressen, den hör nästan bara hemma i England. Ett band som Oasis, ingenting i Europa, man skrattar åt dem i Frankrike. De har ingen publik alls. I England är de jättestora, och även här i Skandinavien. När du kommer till Östeuropa är det stendött för Oasis. De tycker att låtarna är för dåliga, de verkligen inte gillar det. Då är det plötsligt andra spelregler som gäller.
Typ bra melodier?
- Det är bra låtar det handlar om, väldigt, väldigt mycket. Och de vill fortfarande ha det modernt, inga töntiga schlagers. Om man kommer med ett band som Bodies Without Organs, som både har de senaste ljuden och modern produktion, och klassika låtar i botten, så slår det väldigt stort där.

Det är svårt att undgå att Alexander Bard är extremt duktigt på popmusik och modern musikhistoria. Utan vidare berättar han att det i särklass största bandet i Ryssland genom tiderna är Queen. Efter Queen kommer Metallica, Sting och... Army Of Lovers, som är de största utländska bandet som någonsin funnits i Ryssland.
- Om du tittar på det, på det sättet, så börjar du förstå vad som funkar. Av alla r'n'b-artister som finns i världen så är det bara Destiny's Child som funkar i Ryssland, för de har så starka poplåtar. Nästan ingenting annat som har med r'n'b att göra kommer igenom. När det gäller hip hop så är det möjligtvis, i det här läget, Eminem och 50 Cent, för de gör egentligen pop. Och någon enstaka Missy Elliott-låt som slinker igenom i Östeuropa. Hip hop i övrigt - stendött, för det finns inga låtar. Black Eyed Peas är jättestora i Östeuropa, för de har låtar, då funkar det.

Jag misstänker att man måste vara på plats i Östeuropa och spela för att det ska fungera?
- Det måste du vara överallt. Alla stora artister i världen åker till Moskva, det är Europas näst största stad med elva miljoner människor. Alla åker till Istanbul också, det är Europas största stad med femton miljoner människor. Istanbul är större än London och Paris ihop. De här jättestäderna är stora marknader, åker du till Istanbul eller Moskva ser du iPod-annonser överallt. Det börjar bli en musikmarknad som räknas på allvar. De stora skivbolagen har stora kontor i dessa städer. De letar desperat efter någonting som passar dessa marknader bra. De signar antingen lokala artister som de kan lansera eller så plockar de in ett av de få band som funkar, och där passar vi väldigt bra. När vi lade upp en strategi med EMI London sade vi att vi inte alls ville hålla på med England, i alla fall inte till en början. Vi ville fokusera på kontinenten där vi tycker att vi hör hemma.

Fildelning har varit en skapligt het potatis på senare år. En del artister har av skivbolagen belagts med munkavle i frågan. Alexander Bard, knappast känd för att tiga på order eller vara rädd för att bli obekväm, var har han att säga om saken?
- Det är komplicerat därför att fildelning är egentligen stöld. Jag tycker att man ska ha en pragmatisk inställning till det hela. Jag älskar iPod:en och iTunes, och det är en väldigt smart lösning. Fildelning blir till skillnad från de första gratis trettio sekunder man får på iTunes ett sätt att lyssna på musiken, ta reda på hur musiken låter. Och till syvende och sist så tror jag att man belägrar den musik man gillar. Nedgången i skivbranschen beror inte bara på fildelningen, den beror ännu mer på att man kopierar kompisarnas plattor. Det har blivit så enkelt att kopiera skivor, det är den stora boven i dramat. Om du tittar på var skivförsäljningen har rasat kraftigt så är det i länder som Tyskland, Frankrike och även här i Sverige, länder där även cd-brännaren varit mycket populär att köpa. Man kan se exakt, det finns en korrelation man kan se i statistiken, sex månader efter kraftigt ökad försäljning av cd-brännare har skivförsäljning dalat. Så har det varit i flera länder.


Popgurun Alexander Bard med ett leende på läpparna

Alexander Bard hävdar att när det kostar ungefär två telefonsamtal att köpa en låt har man nått den kritiska gränsen. Då vill man inte sitta en halvtimme och plocka ner en massa filer för att hitta sin favoritlåt med taskig kvalité när man istället kan få den i bra cd-kvalité från iTunes. Då försvinner incitamentet. Han menar att man idag kan gå och köpa en extern hårddisk till datorn på 160 gigabyte för 1500 kronor och sedan spara hela pophistorien på den. Har man sedan dessutom låtarna i sin iPod kan man därmed vara säker på att ha musik för all framtid, rent säkerhetsmässigt.
- Vadå, åtta, nio spänn per låt och äga den resten av sitt liv. Det blir nästan larvigt att i det läget att hålla på med fildelning. Då kommer man till fasen där frågan lyder hur länge man vill sitta och dela ut låtar, när man märker att filerna håller på att börja försvinna från nätet. När det inte längre är ballt att vara den coola snubben som lägger ut 10 000 låtar eftersom ingen letar efter låtarna, då försinner incitamentet. Det är som med skivbutikerna, de kommer att försvinna. Skivbutikerna går redan nu på väldigt tajt marginal. Det krävs så oerhört lite i minskad skivförsäljning för att massor av skivbutikerna ska behöva stänga. Då kommer vi till fasen där det finns 1500 skivbutiker och 1300 stänger på ett år, och det bara finns 200 kvar, och då dör hela idén med att köpa skivor. Det handlar inte om att konsumenterna inte vill köpa skivor längre, utan att skivbutikerna försvinner.

Men är det inte ganska trevligt att gå till sin lokala skivnasare och köpa en platta? Snacka musik med butiksägaren och kompisarna, och faktisk träffa människor istället för att beställa plattor helt asocialt över internet. Alexander Bard hävdar att skivbutikens död öppnar för nya möjligheter. En sådan möjlighet är att gå till närmaste fik och köpa en skiva som en grej till mackan. Med printer hemma kan man få låttexter och omslag utskrivna i färg. Med dessa spelregler undrar jag undrar om det inte är läge för skivbolagen att ändra marknadsföringsstrategi.
- Absolut. De jobbar med det. Sedan kan man alltid anklaga dem för att ligga efter. Att de gör det beror på att det sitter ganska kompetenta fyrtio- till femtioåriga människor på de olika skivbolagen som kan den gamla branschen.
Hur kommer marknadsföringen att se ut i framtiden? Affischer på Starbucks?
- Marknadsföring idag handlar framförallt om nätet. Det sista man ska göra idag är att köpa aktier i en tv-station. Radio har alla möjlighet att överleva via webbradio. Men tv har ett helvete, eftersom annonseringen lämnar tv, och tv lever på reklam. Reklamen på tv är för klumpig, den är för bred, inte tillräckligt riktad. April 2005 är intressant, den månaden kommer att bli historisk, för det var första gången som Yahoo och Google sålde mer annonser än alla tv-stationer i USA tillsammans. Bara Google och Yahoo, då pratar vi inte om några andra sökmotorer eller webbplatser.

Kanske har Alexander Bard rätt. För några dagar sedan sålde www.helgon.net över 1000 biljetter till Arvikafesivalen. På mindre än ett dygn. Via riktad reklam.
- Det pågår en revolution. Det viktiga är interaktiv annonsering, inte vanliga popupannonser, det är för klumpigt, det hatar folk. Det är det här smarta sättet att annonsera som funkar, där jag är användare av mediet, och där sökmotorn agerar mellanhand mellan mig och företaget som betalar för annonsen och som vill nå mig som konsument. Som vill nå just mig som är intresserad. Det här intelligenta sättet att göra annonsering som bara funkar på internet, som inte går att göra med tv eller tidningar, det kommer att få internet att fullständigt explodera. När det gäller musik är det väldigt, väldigt enkelt - allt som har med musik att göra måste vara internetinriktat.

Alexander Bard menar att iPod-generationen inte är åldersbunden utan attitydsbunden. Man kan vara femton år och tillhöra iPod-generationen, eller femtio. Det handlar om hur man använder teknologi. Bodies Without Organs jobbar nästan enbart med internetmarknadsföring ute i Europa, och ett beslut bandet tog från start var till exempel att inte ha en webbsajt.
- Det är inte tillräckligt interaktivt. Allt är fansajter. Vi har hittat fans ute i Europa som bygger webbsajter åt oss. Sedan ger vi dem material, musikvideos, bilder och sådana saker. När vi gör promotion tar vi oss tid att möta dem som bygger sajterna, och träffar inte bara journalister. Sedan ska de tjäna pengar, för det är ett arbete för dem att driva sajterna. Vi hjälper dem också att bygga varumärken. Det finns en sajt som heter Electronordica till exempel, de gör t-hirts med Electronordica-tryck, de säljer inte bara Bodies Without Organs-prylar. Sedan är självklart nästa steg att fråga sig varför vi ska göra musiken. Varför kan inte den bli interaktiv? Nästa singel som släpps i Europa blir 'Sunshine in the Rain' i augusti, och det är den första singeln där fans har gjort remixar. I Östeuropa säljer vi redan nedladdningar där fans gjort remixar. Där delar vi lika på ersättningen. Vi måste leva som vi lär, klart att de ska ha betalt för att de gjort ett arbete. Därigenom lär vi kidsen att om de själva är med skapar kan de också tjäna pengar på det. Vi visar också kidsen att fildelning som inte betalas av någon inte är bra för någon.

Från arbete till glamour, och tillbaka till arbete. Alexander Bard anser att glamour är något som ändras över tiden. Idag är glamour något som är mycket subtilt är vad det var för tio år sedan. Det handlar inte om att sätta femton stjärnor runt halsen som glänser, då blir man bara Shirley Clamp, säger Alexander Bard.
- Den totala glamouren idag är att kunna göra sin hobby till ett jobb, och kunna leva på sin hobby. Det är den totala lyxen. Det är drömmen för människan. Att visa upp en sådan grej, vi gör något vi tycker är kul, titta på oss när vi gör det här, det är glamoröst.

Från glamour till kontrovers. men inte tillbaka till glamour. Mitt emot mig på fiket där vi träffats sitter Sveriges kanske mest provokativa artist och debattör. Men Alexander Bard håller inte riktigt med om den beskrivningen.
- I Sverige ja, av någon konstigt anledning. Mina böcker har översatts till elva språk och anses inte kontroversiella någon annanstans. Det är ofta så att de åsikter som har 'en edge' som hamnar i media hela tiden. Mina uttalanden om narkotika har valsat runt i tidningarna i femton jävla år. Det verkar vara få svenska människor som vågar tycka att svensk narkotikalagstiftning är bisarr. Det är väl ingen människa som idag ställer sig upp och säger att narkotika är bra? Det har jag aldrig sagt. Och jag blir konstant felciterad, fruktansvärt irriterande.

Alexander Bard menar att man måste skilja på bruk och missbruk av narkotika. Detta är något media i Sverige inte klarar av och något politikerna vill göra, anser han. Dessutom hävdar Alexander Bard att politikerna avsiktligt felöversätter alla EU-dokument. Där det på engelska står 'drug use' i dokumenten skriver man på svenska narkotikamissbruk. Det är otroligt upprörande och gör Alexander Bard förbannad. Det är skillnad på 'drug use'/'drug abuse' och narkotikabruk/narkotikamissbruk, säger han.
- Det finns en hel kader av konsulter som åker runt i Sverige och propagerar mot narkotika och hetsar folk och får en miljon av staten om året i lön. De bryr sig inte om narkotika överhuvudtaget, de bryr sig bara om att behålla sina jobb. Att slåss mot den här draken hela tiden är ganska tröttsamt.
Varför gör du det då?
- Jag tycker det är fel, jag tycker det är lögn. Att ljuga om narkotika skadar bara den långsiktiga saken som är att ha en öppen och avspänd pragmatisk attityd till problematiken. Att inte förstå att unga människor tar narkotika för att de vill uppnå något är bisarrt. Jag företräder inga intressen när det gäller narkotika, jag vill tjänar inga pengar på narkotika, jag vill inte att någon människa ska ta narkotika, jag konstaterar bara att det är åtminstone en halv miljon människor i vårt samhälle som regelbundet tar narkotika och då ska man adressera den saken på ett korrekt sätt. Om jag sedan råkar dyka upp i ett sådant brett sammanhang som melodifestivalen så blir det feta rubriker ikvällstidningarna när de tuggar runt ett femton år gammal citat som inte har ett dugg med melodifestivalen att göra. Jag har inte sagt ett jävla dugg, det är kvällstidningarna som kokar soppa på en spik av femton år gamla citat.

Måste man använda sig av kvällpressen som artist för att nå ut? Eller kan man skita i dem? Alexander Bard har en åsikt om det också.
- Man kan skita i dem idag. Men däremot kommer de farande förr eller senare i alla fall. Och varför inte använda dem. Om Aftonbladet eller Expressen ringer mig kan jag mycket väl tänka mig att prata med dem. Att de sedan sätter idioter på att recensera skivor och att det är så amatörmässigt skött, det är mest det jag blir irriterad över. Då är det bättre att vända sig till en webbplats där någon brinner för det han gör, då får man en mycket bättre beskrivning av tillvaron.

Jag nickar jakande. Alexander Bard må av vissa betraktas som en kontroversiell person med udda åsikter, men enligt mig har han helt rätt i det han säger. Åtminstonde resonemanget om kvällstidningar kontra webbplatser...

 

Författare: Peter Larsson
 

Bild: Peter Larsson

 

2005-06-27 14:42
 

metica.se
 

 

back to 'Press'

 

 

 

2005 bwo.narod.ru

Сайт создан в системе uCoz